Tamperelaisen myyntijohtaja Tuija Tolonen kertoo, että kärryjakelija vie Tamperelaista kerran viikossa muun muassa kivijalkaliikkeisiin ja kahvilohin Tampereen keskustassa.

Kaupunkilehti voi olla ainoa mahdollisuus saada tietoa tärkeistä asioista – Printtilehtien tilaajamäärät laskevat, mutta ilmaisjakelu kiinnostaa pirkanmaalaisia

Korona on vähentänyt ilmoitustuloja, mikä on johtanut joidenkin kaupunkilehtien lopettamiseen tai julkaisutiheyden harventamiseen. Kaupunkilehdille on kuitenkin kysyntää.

Valtaosa pirkanmaalaisista haluaa kotiinsa suoramainontaa, vaikka koteihin jaettavat ilmaistuotteet voivat vaikuttaa digimedian aikana vanhanaikaisilta.

Suomen Suoramainonnan (SSM) jakelutietojen mukaan Pirkanmaalla asuu ihmisiä noin 290 000 kotitaloudessa. Näistä SSM ja Posti tavoittavat noin 200 000 taloutta, jotka sallivat mainokset ja muun ilmaisjakelun.

Tamperelainen-lehden myyntijohtaja Tuija Tolonen kertoo, että digilehden lukijat ovat keskimäärin nuorempia kuin printtilehden lukijat. Tilattavien lehtien lukijakunta on keskimäärin iäkkäämpää kuin ilmaisjakelulehtien.

– Tämä kertoo siitä, että lehtiä tilataan tänä päivänä vähemmän, ja vanhat lukijat pitävät esimerkiksi Aamulehden lukijoiden keski-ikää korkealla. Ilmaiseksi jaettava kaupunkilehti tavoittaa nuorempia lukijoita ja saattaa olla joillekin ainoa mahdollisuus saada tietoa tärkeistä asioista.

Olemme kiinnittäneet huomiota työturvallisuuteen jakelutyössä.

Mika Kauppinen

Suomen Suoramainonta ei jaa mainoksia tai kaupunkilehtiä Tampereella talouksiin, joissa on mainoskielto. Ei mainoksia -merkintä kieltää siis myös kaupunkilehdet.

Jos kuluttaja haluaa kaupunkilehden, mutta ei mainoksia, hän voi ilmaista sen esimerkiksi tarralla, jossa lukee halutun kaupunkilehden nimi. Viime kädessä jakelija kuitenkin päättää, tekeekö hän ylimääräisen työn ja erottelee lehden mainosten joukosta.

– Poikkeuksena ovat julkiset tiedotteet, kuten Tampereen kaupungin tiedotteet. Ne jaetaan kaikkiin koteihin, myös mainoskieltotalouksiin, Tolonen kertoo.

Tamperelaisen toimitus sijaitsee aivan Tampereen keskustassa.

Korona on vaikuttanut lehtien ilmoitustuloihin ja jakelutyöhön

Traficomin postimarkkinaselvityksen mukaan osoitteettoman jakelun määrissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Osoitteeton jakelu sisältää mainos- ja ilmaisjakelulehdet. Useat kaupunkilehdet ovat toisaalta kärsineet koronasta, sillä ilmoitustulot ovat vähentyneet. Esimerkiksi Yle uutisoi elokuussa, että Kuopion Kaupunkilehti lakkaa ilmestymästä toistaiseksi.

SSM:n konsernin liiketoimintajohtaja Mika Kauppinen kertoo, että jakelun kokonaisvolyymi on koronan takia tippunut hieman kevään ja kesän aikana, mutta palannut nyt normaalille tasolle.

– Olemme kiinnittäneet huomiota työturvallisuuteen jakelutyössä. Jakajat käyttävät lajittelussa ja jakelussa hanskoja. Myös turvaetäisyydet tulee säilyttää kaikkialla, esimerkiksi kerrostalojen rappukäytävissä, Kauppinen sanoo.

Haluavatko tamperelaiset ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia postilaatikkoonsa? Kuuntele gallup täältä.