Sur-rurin keikka Tullikamarilla Tampereella 13.11.2020.

Korona tuhosi tapahtuma-alan ja toipuminen kestää vielä pitkään – ”Ilman erinäisiä avustuksia toiminta ei olisi ollut mahdollista”

Kuluva vuosi on ollut synkintä aikaa tapahtumajärjestäjille jo lähes puoli vuotta jatkuneiden viranomaisrajoitusten vuoksi. Muutosten keskellä lipunmyynti käy ehkä kuumempana kuin koskaan. Miten kulttuuritoiminta on selviytynyt kuluvasta vuodesta?

Kuluvana vuonna tapahtuma-alalta on ollut lomautettuna jopa 9 000 työntekijää ja työllistämättä on jäänyt 136 000 tilapäistä kesätyöntekijää. Tämä käy ilmi Tapahtumateollisuus ry:n ja Turun yliopiston Kauppakorkeakoulun yhteistyössä teettämästä toimialatutkimuksesta. Luvut ovat hurjia, sillä ala työllistää kokonaisuudessaan 20 000 kokoaikaista ja 175 000 tilapäistä työntekijää.

Korona on iskenyt erityisesti suuriin toimijoihin. Messujen tilanne on kaikista huonoin, koska ne on peruttu käytännössä kokonaan. Keikkamyyjät ja keikkailijat ovat myös hankalassa tilanteessa ja konkursseilta ei ole voitu välttyä.

– Ilman erinäisiä avustuksia toiminta ei olisi ollut mahdollista. Olemme saaneet tukea niin valtiolta kuin joiltain yksityisiltä tahoilta, G Livelab Tampereen toimitusjohtaja Annamaija Saarela summaa.

– Tiedän lisäksi monia ammattimuusikkoja, jotka ovat vaihtaneet alaa tai lähteneet opiskelemaan, Saarela huokaa.

Saarelan mukaan keikkaliput suorastaan revitään käsistä. Heinä-elokuussa kaikki keikat myytiin loppuun ja sen jälkeen liput ovat menneet kaupaksi noin 90-prosenttisesti.

– Olemme kuitenkin joutuneet pienentämään kapasiteettiamme kolmasosaan normaalista, Saarela kertaa.

Uskon, että ihmiset havaitsevat kulttuurin tärkeyden silloin, kun sitä ei ole saatavilla.

Annamaija Saarela, G Livelabin toimitusjohtaja

Rajoitukset tuovat mukanaan myös uusia mahdollisuuksia

Rajoitukset on otettu G Livelabissa hyvin huomioon. Pöytiinohjaus ja -tilaus, henkilökohtaiset käsidesit sekä turvavälien huomioon ottaminen ovat tuoneet hyvää palautetta.

– Sairaustapauksen sattuessa asiakkaalle maksetaan lippujen hinta takaisin, Saarela sanoo.

Tapahtumajärjestäjät noudattavat rajoituksia parhaansa mukaan.

Live-tapahtumat ovat saaneet rinnalleen myös etänä järjestettyjä ”striimejä”. Maksullisten lähetyksien kysyntä on ollut vaihtelevaa.

– Olemme järjestäneet mahdollisuuden osallistua keikoille livelähetyksien kautta. Striimausta ollaan kokeilemassa myös virtuaalipikkujoulujen muodossa, Saarela kertoo.

Saarelan mukaan ainut keino tässä tilanteessa on pysyä positiivisena. Ihmiset on havainneet kulttuurin tärkeyden nyt, kun sitä ei ole saatavilla. Tarve kulttuurille ei siis ole kadonnut mihinkään ja siitä ollaan myös alttiimpia maksamaan.

– Kun joitain ovia menee kiinni, niin uusia aukeaa. Uskon, että kulunut vuosi on myös kasvattanut ymmärrystä siitä, että taide on työtä siinä missä muukin, ja siten siitä nauttiminen ei voi olla ilmaista, Saarela sanoo.

Tapahtumissa käyminen jakaa mielipiteitä. Lue lisää täältä!