Otto Haarala pitää oppivelvollisuuden pitenemistä hyvänä ideana.

Oppivelvollisuuden laajentaminen jakaa mielipiteitä – ”Eihän se kaikkia ongelmia ratkaise”

Hallitus suunnittelee oppivelvollisuuden laajentamista 18 ikävuoteen. Uudistus herättää kysymyksiä motivaatiosta ja alan valitsemisen vaikeudesta.

Marraskuun alussa eduskunnassa keskusteltiin oppivelvollisuuden pidentämisestä 18 ikävuoteen. Uudistuksen myötä toisen asteen opintojen suorittamisesta tulisi pakollista.

Kysyimme nuorilta, miten toisen asteen opinnot ovat edistäneet heidän urahaaveitaan ja kannattavatko he oppivelvollisuuden laajentamista. Uudistuksesta löydetään sekä hyviä että huonoja puolia.

Otto Haarala, 24, kannattaa uudistusta. Hän kuitenkin ajattelee, ettei pidempi oppivelvollisuus ratkaise kaikkia opintojen etenemiseen liittyviä haasteita.

– Se voi tuoda motivoitumatonta porukkaa toiselle asteelle.

Pinja Viitala, 27, on epävarma suhtautumisestaan uudistukseen. Hänestä on tärkeää ottaa huomioon sellaiset nuoret, jotka eivät vielä tiedä, mitä haluavat opinnoiltaan. Hän korostaa erilaisten nivelvaiheen koulutusten merkitystä.

Jere Oksanen, 20, uskoo, että pelkällä peruskoulullakin pärjää. Siksi hän ei kannata oppivelvollisuuden laajentamista.

Otto Haaralalle lukion käyminen tuntui ainoalta oikealta vaihtoehdolta.
Lähihoitajaopinnot eivät tuoneet Pinja Viitalalle toivottua ammattia.
Jere Oksanen aikoo jatkaa ammattikorkeakouluun.

Lue gallup täältä.

Millaisia muutoksia oppivelvollisuuden pidentäminen tuo mukanaan? Lue juttu täältä.

Audio source missing