Korona-aikana etätyöskentelystä on tullut monille uusi normaali. Jos työ- tai opiskelupäivä tuntuu jättikokoiselta rupeamalta, josta ei saa otetta, opiskelija-yrittäjä Ina Lähteenmaa kannustaa jakamaan tehtäviä pienempiin osiin välitavoitteita asettamalla.

Yliopisto-opiskelija Ina Lähteenmaa, 25, on myös oman osakeyhtiönsä toimitusjohtaja, vaikka ei koskaan haaveillut yrittäjyydestä – ”Olen oppinut, että olen elämäni tärkein henkilö”

Viestinnän opinnot yliopistossa, yrityksen pyörittäminen, vapaaehtoistyö ja podcastprojekti venyttävät työpäivät toisinaan jopa 12-tuntisiksi. Silti tuleva viestinnän ammattilainen kokee elämänsä vapaaksi.

Paperikalenteri ja viikkokohtainen tehtävälista ovat opiskelija-yrittäjä Ina Lähteenmaalle sujuvan arjen edellytys. Aikatauluttamisesta huolimatta hänen päivänsä ovat usein pitkiä ja pirstaleisia.

Lähteenmaan aamu voi alkaa luennolla ja päivä jatkua yrityksen töillä, kuten kaupallisten yhteistyöpostausten suunnittelulla ja valokuvausasiakkaiden laskuttamisella. Välissä hän saattaa kirjoittaa esseetä ja illalla päivittää Home churchin Instagramia. Home church on seurakunta, jonka viestintää Lähteenmaa hoitaa vapaaehtoistyönä.

Kuka?

Ina Lähteenmaa

• 25-vuotias.
  • Syntynyt Serbian Belgradissa, kasvanut Ilmajoella, asuu nykyään Tampereella.
  • Opiskelee viestintää Tampereen yliopistossa.
  • Inanen Oy:n toimitusjohtaja, Home churchin brändimanageri ja toinen Rohkaisuryyppy-podcastin pitäjistä.
  • Nauttii muun muassa metsäkävelyistä, syvällisistä keskusteluista ja läheisten kanssa vietetystä ajasta.

Läppärin kansi sulkeutuu välillä vasta yöllä. Toisaalta elämäntapa mahdollistaa spontaaniuden. Jos ystävä pyytää lounaalle, Lähteenmaa saattaa pitää pidemmän tauon keskellä päivää. Työt voi usein keskeyttää joksikin aikaa, mikä mahdollistaa vaikkapa siskon lapsien ottamisen hoitoon.

– Tekemisilläni on tietyt reunaehdot, esimerkiksi koulutehtävät pitää palauttaa tiettyyn päivään mennessä. Noiden raamien puitteissa minulla on kuitenkin vapaus luoda itseni näköinen arki, ja se on ihanaa.

Lähteenmaa ei koskaan varsinaisesti haaveillut yrittäjyydestä. Kymmenen vuoden blogiuran aikana hänelle muodostui kuitenkin asiakkuuksia joidenkin yritysten kanssa. Sittemmin bloggaaminen jäi, ja sisällöntuotanto siirtyi Instagramiin. Lähteenmaa alkoi myös valokuvata työkseen. Lokakuussa 2019 Lähteenmaa hyppäsi kevytyrittäjästä suoraan oman osakeyhtiönsä toimitusjohtajaksi, sillä se oli taloudellisesti kaikkein järkevintä.

Intohimoille aikaa

Kun Lähteenmaan isoäiti menehtyi kesällä 2020, hän ymmärsi aiempaa vahvemmin, että elämä on rajallinen. Se synnytti palavan halun tavoitella unelmia. Kuluneen syksyn mittaan tuo palo on auttanut tekemään useammasta haaveesta totta.

Yksi Lähteenmaan uusista aluevaltauksista on Rohkaisuryyppy-podcast, jota hän pitää yhdessä ystävänsä Lidian kanssa. Osa podcastissa käsitellyistä aiheista on ollut Lähteenmaalle hyvin henkilökohtaisia, mikä on saanut hänet tuntemaan haavoittuvuutta.

– Arvojeni mukainen elämä ei aina ole helppoa ja kivaa. Unelmien tavoittelu haastaa ja jopa pelottaa.

Isoäidin kuolema rohkaisi Lähteenmaan myös crossfit-salille. Aiemmin crossfitin aloittaminen oli jäänyt vain ajatukseksi, koska hän mietti, pystyisikö oikeasti treenaamaan rankaksi mieltämäänsä lajia. Syksyn mittaan uudesta harrastuksesta on alun epävarmuuden tunteista huolimatta tullut Lähteenmaalle palauttava voimavara.

Vaikka aikatauluttaminen on välillä haastavaa, Ina Lähteenmaan mielestä opiskelu, yrittäjyys ja muut hänen elämänsä osa-alueet tukevat toisiaan. – Palkitsevimpia ovat ne hetket, kun pääsen soveltamaan oppimiani teorioita käytännössä.

Miten aika riittää tähän kaikkeen? Lähteenmaa pohtii asiaa hetken ja toteaa sitten merkityksellisyyden olevan isossa roolissa.

– Keskityn yhteen asiaan kerrallaan. Jaksan huonommatkin hetket, koska suhtaudun intohimolla asioihin, joista arkeni koostuu. Koen merkityksellisyyttä, koska saan tehdä sitä, mitä rakastan.

Rajojen tärkeys

Lähteenmaan työt eivät lopu tekemällä. Aina voisi seurata aktiivisemmin sosiaalista mediaa, perehtyä syvällisemmin yliopistokurssien oppimateriaaleihin tai markkinoida yrityksen palveluja tehokkaammin.

Joistakin asioista on ollut pakko tinkiä. Lähteenmaa kertoo, ettei ole aina ajan tasalla esimerkiksi Whatsappin ryhmäkeskusteluissa. Prioriteettilistojen laatiminen on kasvattanut hänen hallinnan tunnettaan. Kunkin päivän tehtävistä osa on pakko tehdä kyseisenä tai seuraavana päivänä, kun taas osa to do -listan kohdista on vähemmän kiireellisiä. Levon aika on silloin, kun päivän tehtävälistalla olevat pakolliset asiat on hoidettu. Lisää voi tehdä, mikäli jaksaa ja ehtii.

Jatkuva jokaisen elämän osa-alueen suorittaminen täydellisesti johtaisi Lähteenmaan mukaan ennemmin tai myöhemmin uupumiseen. Siksi hän on päättänyt panostaa hyvinvointiinsa.

– Olen oppinut, että olen elämäni tärkein henkilö. Kun voin hyvin, se heijastuu myönteisesti ihmissuhteisiini ja kaikkiin suorituksiini.