Erilaiset äänet voivat aiheuttaa ASMR-reaktion.

Suomalaiset hakevat ASMR-videoita Youtubesta eniten maailmassa – Kuiskailuista haetaan apua yksinäisyyteen ja ahdistukseen

ASMR-reaktioita synnyttävät erikoisen äänivideot ovat monille vielä tuntemattomia, mutta niistä voi olla apua jopa masennukseen ja univaikeuksiin. Katsoja voi videoiden avulla kokea läheisyyttä ilman toisen ihmisen läsnäoloa.

Janita, 20, vilkuttaa kameralle ja kuiskaa hiljaa tervehdyksen. Vaikka Janita on suomalainen, hän puhuu videolla englanniksi.

– How are you? How was your day? Janita kuiskaa hiljaa mikkiin.

Tämän jälkeen Janita, joka tunnetaan Youtubessa nimellä Slim Whispers, esittelee erilaisia ääniä. Herkän mikin lähellä hän muun muassa taputtaa kirjan kantta ja naputtelee kyniä toisiaan vasten. Kaksi vuotta sitten julkaistua videota on katsottu yli 7 miljoonaa kertaa. Slim Whispers on suosituin suomalainen ASMR-kanava, jonka videoiden avulla suomalaiset nukahtavat iltaisin.

Kynsien naputtelu ja omenan syönti rentouttavat

ASMR on lyhenne sanoista Autonomous Sensory Meridian Response. Tällä tarkoitetaan sitä reaktiota, jonka jotkut ihmiset voivat saada erilaisista äänistä ja visuaalisista elementeistä. ASMR-reaktio on kutkuttava tai kihelmöivä tunne, joka alkaa pään yläosasta ja leviää muualle kehoon. Tunne on verrattavissa kylmiin väreisiin, joita henkilö kokee kuunnellessaan vaikuttavaa musiikkia.

Ihminen ei itse pysty vaikuttamaan tai hallitsemaan sen syntymistä. Tunteen voi olla laukaista esimerkiksi kuiskaaminen, esineen naputtelu kynsillä, käsien hidas liike tai vaikka omenan syöminen niin, että suun äänet korostuvat. Reaktion onkin voinut kokea ilman, että on koskaan katsonut ASMR-videota. Janita ihastui ilmiöön, kun törmäsi Youtuben suosituimman tubettajan Pewdiepien videoon, jossa hän vitsaili ASMR-pätkällä. Tämän jälkeen hän uppoutui videoiden pariin.

– Kiinnostuin ASMR:stä heti, sillä koin pienenä ääneen lukemisen ja puhumisen rentouttavaksi, Janita kertoo.

Kaikki eivät pysty kokemaan tätä reaktiota ja jotkut ärsyyntyvät vahvasti esimerkiksi suun äänistä, kuten maiskuttamisesta. Jotkut myös kokevat videot rentouttavaksi, vaikka eivät aistisi kihelmöivää tunnetta. Pelkkä rauhallinen ääni tai toisen tekemiseen keskittyminen voi saada aikaan hyvän olon tunteen.

ASMR kiinnostaa suomalaisia

Janita teki ensimmäisen videonsa kesällä 2016. Siinä hän kuiskailee mikin lähellä, esittelee erilaisia esineitä ja niistä kuuluvia ääniä. Videolla pelikonsoliohjaimesta syntyy ääniä painelemalla sen näppäimiä. Ensimmäisen videon tekeminen ei jännittänyt, vaan se tuntui enemmänkin kokeilulta.

Suomessa ASMR nousi otsikoihin vuonna 2017. Monet suomalaiset ASMR-kanavat perustettiin silloin. Google Trendsistä selviää, että edellisen vuoden aikana termi ASMR on esiintynyt suomalaisten Youtube-hauissa enemmän kuin missään muualla maailmassa. Hakujen määrä on kuitenkin suhteutettu väkilukuun. Etelä-Koreassa hakuja on ollut lähes yhtä paljon, mutta kolmantena tulevassa Ruotsissa on hakuja tehty puolet vähemmän.

Vähäiset tutkimukset ilmiöstä ovat lupaavia

Suosion kasvusta huolimatta ilmiötä on tutkittu vasta vähän. Kesäkuussa Sheffieldin yliopistossa julkaistu psykologian tutkimus antaa kuitenkin suuntaa siitä, millaisia terveysvaikutuksia ASMR:llä on. Tutkimuksen mukaan se voi alentaa sykettä, mutta vain niillä ihmisillä, jotka pystyvät kokemaan kihelmöivää tunnetta.

Tutkimuksen mukaan ilmiöllä voi myös olla terapeuttisia hyötyjä. Tämä näkyy varsinkin Youtuben kommenttiosiossa, jossa useat ihmiset kertovat saaneensa videoista apua univaikeuksiin tai masennukseen.

Tampereen yliopiston musiikintutkija Meri Kydön mukaan äänien käyttö toimii hyvin varsinkin nukkumaan käydessä. Toisen puheeseen keskittyessä omat ajatukset unohtuvat, jolloin toisen ihmisen läsnäolo auttaa saamaan unenpäästä kiinni. Kydön mukaan ASMR:ssä ei välttämättä ole edes kyse äänestä ja videosta, vaan tavasta välittää läheisyyttä. Lempeä huomio luo yhteyden katsojaan.

– Videolla voit luoda kokemuksen kosketuksesta, vaikka et sitä aidosti tekisikään.

Mielenterveys on myös yksi keskeisistä teemoista, ja Youtubesta löytyy esimerkiksi ASMR-videoita, joiden tarkoitus on rauhoittaa ihmistä paniikkikohtauksen aikana. Tarjolla on myös videoita, joissa katsojasta ikään kuin pidetään huolta, ja häntä kehutaan.

– Olen saanut palautetta ihmisiltä, että olen auttanut heitä jaksamaan masennuksen kanssa, Janita kertoo.

Miten toimittaja tutustui ASMR-videoihin? Lue juttu tästä.