Velkaantuminen on edelleen tabu ja siihen liittyvien huolien kanssa voi jäädä usein yksin, koska asioista ääneen kertomisen kynnys on suuri.

Ulosotossa oleva opiskelija jää velkansa kanssa kaksin – ”Hyviä vaihtoehtoja toimeentuloon ei ole, on otettava se mitä annetaan”

Opiskelijoiden ulosotossa oleva velka on kasvanut tasaisesti vuosittain. Maijalla on velkaa yli 100 000 euroa, ja hän joutuu velkaantumaan lisää rahoittaakseen opiskelunsa.

Yhä useampi opiskelija päätyy vuosittain velkojensa kanssa ulosottoon. Valmiiksi velkaantunut voi joutua velkaantumaan lisää opintojen aikana.

29-vuotiaalla opiskelijalla Maijalla oli sotkuisen eron ja asuntolainojen takia ulosotossa yli 100 000 euroa ennen opintojen aloittamista. Hän ei olisi halunnut velkaantua opiskelun takia lisää, mutta muita vaihtoehtoja ei annettu.

Kela myöntäisi lainan velkaantuneelle, pankkien käytännöissä vaihtelua

Varattomaksi toteaminen ja maksuhäiriömerkintä voivat olla helpotus velkaantuneelle, jonka on hankala hallita omaa talouttaan. Velkakierteen saa pysäytettyä, kun uutta lainaa ei enää myönnetä.

Maijallakin on maksuhäiriömerkintä. Kela myöntää valtion lainatakauksen myös velkaantuneelle opiskelijalle. Pankit voivat kieltäytyä myöntämästä lainaa Kelan takauksesta huolimatta. Mikäli opiskelija ei saa lainaa, hänelle maksetaan toimeentulotukea.

– Kieltävä lainapäätös pitää saada kolmesta eri pankista ennen kuin voi edes hakea toimeentulotukea. Valtiolle opiskelijan velkaannuttaminen lisää on halvempi vaihtoehto. Minulle opiskelijana ei, mutta oli otettava se mitä annetaan.

Näin velkaantuminen etenee:

1. Maksumuistutukset myöhässä olevasta laskusta
  2. Velan perintä perintätoimiston kautta
  3. Haaste ja velkojen käsittely oikeudessa
  4. Oikeuden päätös velallisen maksukyvyttömyydestä
  5. Maksuhäiriömerkintä

Vaihtoehtona sinnittely tai opiskelujen lykkääminen

Töissä käyvä velkaantunut voi niputtaa useaan eri paikkaan kertyneet velat helpommin hallittavaksi kokonaisuudeksi velkajärjestelyjä tarjoavien tahojen avulla.

Tampereen kaupungin velkaneuvojan Tuula Sadeharjun mukaan opiskelijan on käytännössä mahdotonta saada ulkopuolista apua velkojen järjestelyyn ilman säännöllisiä tuloja.

Myöskään velkojen järjestelyyn liittyviä palveluilta tarjoavan Takuusäätiön kuluttajaekonomisti Minna Mattila ei osaa antaa yksiselitteistä neuvoa velkaantuneelle opiskelijalle.

– Pitää tehdä valinta sinnitteleekö päätoimisena opiskelijana ja yrittää tulla toimeen vai yrittääkö päästä töihin, joka saattaa taas lykätä opintoja tai jopa keskeyttää ne.

Yksinhuoltaja-arkea opintojen ohella pyörittävä Maija punnitsi töihin menemistä, mutta vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken.

– Mietin, voinko ylipäätään lähteä opiskelemaan, kun on velkaa eikä aika riitä opiskelun lisäksi vielä töiden tekemiseen ja lapsen kasvattamiseen. Halusin kuitenkin tulevaisuudessa ammatin, johon voin työllistyä, joten näin täytyy nyt kärvistellä.

Tietämättömyys voi lisätä pelkoa

Takuusäätiön Minna Mattila ymmärtää hyvin, että velkaantuneena opiskelu voi aiheuttaa ahdistusta.

– Opiskelu lykkää velkojen järjestelyä tulevaisuuteen. Takaraivossa jyskyttää jatkuvasti pelko, että velkamäärä paisuu. Myös maksuhäiriömerkinnän aiheuttama leima voi ahdistaa.

Maijan täytyy opinnoista valmistumisen jälkeen lyhentää 100 000 euron ulosottovelkojen lisäksi myös opintovelkaa.

– Yritän hakeutua heti valmistumisen jälkeen velkaneuvontaan. Tiukat ajat meillä on edessä, mutta täytyy yrittää. Kunhan kaikki tarpeellinen perheelle löytyy, niin asiat ovat hyvin.

Maijan nimi on muutettu.

Mitä voi seurata, jos valmiiksi velkaantunut opiskelija pakotetaan velkaantumaan lisää? Lue Moreenimedian pääkirjoitus täältä.