Katariina Halosen kommentti: Kapitalismi tuhoaa kehopositiivisuuden

Choose beautiful. Be the real beauty. Entä jos valitsen olla välittämättä vittuakaan?

Aivan kuten kaikkeen hyvään, on kaupallisuus ehtinyt kietoa kätensä myös kehopositiivisuuden ympärille. Aatteen nimissä mainostetaan todellista kauneutta esitellen vatsamakkaroita ja raskausarpia. Söpöä, mutta epäolennaista. Kauneus ei liity asiaan mitenkään.

Kehopositiivisuuden taustalla ei ole ajatusta siitä, että kaikki olisivat kauniita. Kehopositiivisuus näyttää keskisormea kauneudelle. Aate painottaa, ettei tarvitse olla kaunis ollakseen hyväksytty. Jokaisella meillä on oikeus olla olemassa, viedä tilaa ja hengittää länsimaisista kauneusihanteista välittämättä.

XL-malli ja kehopositiivisuusaktivisti Tess Holliday oli Cosmopolitanin kanteen liian lihava. Sosiaalinen media pulppusi terveyspuhetta, jonka mukaan Hollidayn kaltaisen naisen kuva Cosmopolitanin kannessa ihannoi lihavuutta ja tuhoaa kansanterveyden.

Erilaiset kehot saavat näkyä mainoskampanjassa siihen asti, kun liian korkean painoindeksin omistajan vyötärö on kapeampi kuin hänen lantionsa. Vanhan kunnon 90-60-90 kaavan senttejä voidaan toki venyttää, kunhan mittasuhteet pysyvät samana. Jokainen hyvä kokki tietää tämän. Näin saadaan aikaan vähän isompi versio samasta vanhasta taikinasta.

Miksei kukaan räyhännyt terveydestä, kun anoreksiaa ja bulimiaa sairastaneet Mary-Kate Olsen ja Demi Lovato poseerasivat saman lehden kannessa kuin Holliday? Koosta tehdään terveyskysymys vain silloin, kun se on kauneusihanteiden vastainen.

Miksi kehopositiivisuus herättää vihaa?

Lue tutkiva uutinen tästä.