Hanna Eskelisen kommentti: Television paikka olohuoneessa ei horju

Televisio on kauan määritellyt suomalaisen olohuoneen sisustusta, ja television paikan perusteella asetellaan sohva ja muut huonekalut. Vaikka suoratoistopalvelut antavat mahdollisuuden katsella ohjelmia ilman televisiota, ei television asema ole vielä merkittävästi horjunut. Moreenimedian kyselyn mukaan ohjelmat halutaan edelleen katsella televisioruudulta, vaikka mahdollisuudet katseluun on muillakin laitteilla.

Suoratoistopalvelut mahdollistavat katselun silloin kuin se parhaiten sopii, eikä suosikkisarjan jaksoa tarvitse odottaa seuraavaan viikkoon, vaan koko kauden voi katsoa kerralla. Suoratoistopalveluissakaan ei tyydytä yhteen, vaan valtaosalla on kaksi tai useampi palvelu tilattuna. Netflix löytyy lähes kaikilta, ja Suomen markkinat ovat vahvasti kansainvälisissä käsissä.

Televisio ei laitteena välttämättä ole minnekään katoamassa, mutta ruudulla pyörii suoratoistopalveluiden sarjat ja elokuvat. Tulevaisuudessa puhumme ehkä sekä television katselusta että televisiosta katselusta.

Suoratoistopalveluissa ei enää yksi riitä. Lue lisää suoratoistopalveluiden käytöstä täältä.